hannithings.blogg.se

Barbeque after a workout?

Kategori: Allmänt

Efter ett träningspass på gymmet for man hem för ta en dusch och självklart äta dagens mest väl förtjänade måltid. Många satsar på snabbt, snabbt, snabbt bara för att få i sig något. Och självklart ska det gå snabbt. Vem vill vänta två timmar på att maten ska bli klar när man slitit på gymmet? Inte jag iallafall...
 
Köttet är en mycket bra proteinkälla efter träningen och därför skapade jag ett recept där proteinkällan nummer ett får vara med.  Och detta tar endast 20 minuter. Efter dem 20 minuterna har du en måltid som kroppen kommer mottaga väl.
 
Jag deltar i tävlingen ”Sveriges godaste efter tränings-måltid” som anordnas av CupoNation i samarbete med PTPhilipKostrådgivarnaFitnesschloeLiveitloveit och Functional Fitness.
 
Jag vill vinna detta presentkort eftersom jag är bagare och då är huset ofta fyllt med bakelser och tårtor. Not good, i know... Och i och med detta så har jag blivit lat och förlorat min motivation att träna. Jag kan ju lika gärna bara stanna hemma och göra cupcakes, right? Men nu får det vara nog. Jag vill finna motivationen. Och en push för motivationen, är att se super fabulous ut när man är och tränar. Om man går till gymmet med stil så flyter allt på. Så jag vill vinna så att jag kan hitta min väg tillbaka till träningen. Och jag behöver verkligen träna, för bakning och soffan är en mycket dålig kombo, my friend.
Då jag inte tränar för tillfället så brukar jag göra denna måltid till min basketspelande roomate. Men jag hoppas att jag börjar träna efter detta!
 
Baking + exercise = Good
Baking + lazy = Bad
 
 
Din marinad som du lägger på när köttet är slut gör du innan du gått till gymmet. Jag brukar göra den när som helst och förvarar den i en burk som håller i ett par månade framåt.
 
Proteinmeal a la Hanadithings:
 
Dry rub:
1 tsk vitlökspulver
1 tsklök pulver
1 tsk parprikapulver
1 tsk oregano
1/2 tsk salt
 
Blanda allt och "rub your meat".
 
Låt stå i kylen i 5 min.
 
Stek eller grilla köttet i 15 min och vänd på köttet när ena sidan fått färg.
 
När köttet grillat/stekt, penslar du på "the glaze".
 
Glaze:
2 dl tomatsås
1 dl hp sauce
2 msk paprika
1 vitlöksklyfta
2 msk honung
 
Blanda allt i en skål och glaza på.
 
And your done! Enklare och godare blir det inte!
 
Denna måltid är rik på kostfibrer, c-vitamin,järn zink och protein och bidrar utmärkt för den som tränar hårt.
 
 
Förberedelse:
 
 
Resultat:
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: